Het is “De week van de werkstress” en dat is een mooie gelegenheid om weer eens extra aandacht te geven aan het onderwerp “stress”.
Je hebt een bepaalde mate van stress nodig om goed te functioneren. Gezonde stress voel je voor een sollicitatiegesprek of tijdens een spannende voetbalwedstrijd. Ongezonde stress ontstaat als je lichaam onvoldoende tijd krijgt om te herstellen. Dat is bijvoorbeeld zo als je lange tijd achter elkaar last van stress hebt. Stress begint in je hoofd, maar wanneer de klachten chronisch worden kan dit leiden tot een burn-out.
Stress ervaart ons lichaam onder andere door werkdruk, relatiestress, chemische stoffen, slechte voeding, medicijngebruik, slecht slapen, chronische klachten, teveel sporten. Maar ook op emotioneel vlak kun je stress ervaren. Je maakt je zorgen of je bent ergens bang voor. Ook jaloezie, boosheid, verdriet en zelfs verliefdheid kunnen voor stress zorgen.
Op tijd kunnen loslaten is een kunst en doe je dit niet dan kunnen er allerlei fysieke en/of mentale klachten ontstaan.
Langdurige stress zorgt er namelijk voor dat ons immuunsysteem niet meer optimaal werkt.
De meest voorkomende klachten bij stress zijn:
• versnelde hartslag en ademhaling
• vermoeidheid en gebrek aan energie
• hoofdpijn
• spierpijn
• veel of weinig eetlust
• slaapstoornissen
• duizeligheid
• zweten
• hoge bloeddruk.
Op de werkvloer wordt van werknemers veel gevraagd en doordat zij vaak loyaal zijn aan het bedrijf, kunnen ze het gevoel hebben dat ze zichzelf voorbij lopen en over hun eigen grenzen gaan. Dit kan leiden tot ziekteverzuim, stress of burn-out.
Gelukkig zien steeds meer werkgevers het belang van goed werkgeverschap. Onder andere door middel van een goed vitaliteitsbeleid krijgen gezondheid en welzijn van management en werknemers steeds meer aandacht. Zorg en aandacht, gericht op het creëren en in stand houden van optimale werkomstandigheden, gezonde werknemers en daardoor een gezond bedrijf.
Het is wetenschappelijk bewezen dat bedrijven met gelukkige medewerkers beter presteren, een lager ziekteverzuim hebben en minder verloop. Bedrijven met tevreden werknemers halen meer winst en een hogere omzet. Hoe kunnen medewerkers gelukkiger en vitaler worden? Het is heel simpel: elke medewerker wil gehoord, gezien en gewaardeerd worden.
“A Happy Worker” of “Hoe je met oprechte aandacht en open communicatie een plezierig bedrijfsklimaat schept” van Yolanda Eigenstein is het begin geweest van een serie publicaties waarin uiteengezet en (later) aangetoond wordt dat voor een dienstverlenende organisatie het van essentieel belang is dat de werknemers zich prettig voelen. Alleen dan immers zullen zij uitstralen dat ze plezier hebben in hun werk en dat is een belangrijke graadmeter van de kwaliteit van de geleverde dienst voor de afnemer. (zie ook “Dienstenmarketingmanagement” van Wouter de Vries en Ton Borchert)
Opladen kan op verschillende manieren: meditatie, mindfulness, yoga. Maar vanuit mijn eigen expertise kan ik zeggen dat een massage hiervoor ook heel goed uitkomst kan bieden. Massage helpt je om naar je lichaam te luisteren en zo te ontdekken waar jouw grenzen liggen. Waar jij energie van krijgt en wat jou energie kost.
En massage binnen de muren van het bedrijf?
Op de werkplek is een stoelmassage een laagdrempelige manier om even helemaal weg van de stress te zijn. Een ontspannen (stoel)massage laat je voelen hoe het is om even niets te moeten. Even weg van de werkplek en de spanning laten weghalen van nek en schouders, waarna je weer fris en fruitig, vitaal en vol energie er tegenaan kunt . Stoelmassage is laagdrempelig en duurt ca. 20 minuten.
Een stoelmassage kan resulteren in:
• het afnemen of verdwijnen van veel voorkomende werk-gerelateerde klachten
zoals ongewenste spanning, stress en burn-out
• het voorkomen van langdurig ziek zijn
• het besparen op ziektekosten en het inhuren van vervangend personeel
• het bevorderen van de werksfeer en van het algehele welzijn
• verhoging van de productiviteit; wie goed in zijn vel zit, presteert beter.
Het resultaat van massage is direct voelbaar. De werknemer voelt zich weer ontspannen, energiek en alert. De spieren en gewrichten zijn weer soepel en vitaliteit keert terug.
Stoelmassage kan ingezet worden:
• ter preventie en bij behandeling van werk-gerelateerde klachten
• als beloning na een periode van hard werken
• bij beurzen of evenementen.
Stoelmassage is fiscaal aftrekbaar.
Soms is er meer nodig dan alleen een stoelmassage. Bijvoorbeeld bij stres en burn-out.
Lichaam en geest vormen één geheel. Fysieke klachten worden als uiting van emotioneel ongenoegen gezien. Gedachten en emoties beïnvloeden het lichaam en het lichaam drukt uit wat zich innerlijk afspeelt. Hoofdpijn kan betekenen dat iemand zich ergens kopzorgen over maakt. Rugpijn kan een signaal van het lichaam zijn, omdat iemand ergens zwaar aan tilt. Zo zijn er tal van symptomen waarmee het lichaam laat voelen dat er innerlijke conflicten zijn. In alle hectiek van deze tijd hebben of nemen we geen tijd om stil te staan bij hoe we ons voelen en wat op dat moment onze behoeftes zijn.
Wanneer een werknemer al in een traject zit met de bedrijfsarts kan in overleg een aanvullende behandeltraject met massagetherapie vaak ondersteunend werken.